سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بارالها! دوستی ات را محبوب ترین چیزها برایم قرار ده، ترس از خودت را ترس آورترین چیزها نزدم قرار ده وبا شوق به دیدارت، نیازهای دنیایی را از من بِبُر . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
کل بازدیدها:----29164---
بازدید امروز: ----2-----
بازدید دیروز: ----5-----
مینو

 
نویسنده: غلامحسین اعرابی
سه شنبه 86/10/4 ساعت 11:44 صبح
بررسی و تحلیل مباحث علوم قرآنی در تفسیر نمونه در یک پایان‌نامه

گروه اندیشه: «بررسی و تحلیل مباحث علوم قرآنی در تفسیر نمونه» عنوان یکی از پایان‌نامه‌های مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه قم است که در بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، این پایان‌نامه با راهنمایی حجت‌‌الاسلام و المسلمین دکتر «غلامحسین اعرابی» و مشاوره حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر «علی احمد ناصح»، با نگارش و تدوین «سیدمجتبی قرشی» در سال 84 در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه قم دفاع شده است.

موضوع تحقیق حاضر، بررسی مباحث علوم قرآنی در تفسیر نمونه و هدف آن برجسته ساختن دیدگاههای مفسر در این علوم است. گستردگی این تفسیر و محدودیت‌های نگارش پایان‌نامه، نگارنده را ناگزیر ساخته است تا به مباحث عمده عناوین اصلی این موضوع بپردازد.

کتب مورد بررسی از معتبرترین منابع لغوی و قرآنی بوده است تا در پرتو آن دقیق‌‌ترین معنای لغوی از جهت ریشه‌شناسی لغت و مطمئن‌ترین تعاریف واژگانی قرآنی مشخص و دیدگاه شیعه در هر یک از موضوعات پژوهش به دست آمده و گزینش شود.

در آغاز با نگاهی به طرح کلی تحقیق و تعریف علوم قرآنی و معرفی تفسیر نمونه به بیان هدف و پیشینه تحقیق و مفهوم‌شناسی وحی پرداخته‌ شده و این واژه در لغت و قرآن و سنت مورد بررسی واقع و ابعاد زمانی و مکانی و امکان آن نسبت به غیر انبیا تشریح و وحی نبوی و محمدی و جایگاه وحیانی قرآن و نفوذناپذیری آن با نقد افسانه‌های «ورقه بن نوفل» و «غرانیق» تبیین شده و درباره کاتبان وحی و زبان وحی نیز سخن گفته شده است.

درباره نزول و تعریف آن و اقسام و مراحل و علل و آثار هر یک و آغاز و پایان و مدت نزول و فترت آن بحث شده و اژه‌های تنزیل و تأویل در لغت و قرآن و هم‌چنین درباره نشانه‌گذاری قرآن و رسم‌الخط آن و تعریف آیه و سوره نیز مطالبی بیان شده است.

نسخ در قرآن مبحث دیگری در این پایان‌نامه است که تعریف آن و حقیقت و هدف و اقسام آن تبیین و مخالفان آن معرفی و فرق آن با «بدا» تشریح و موارد آن به‌صورت مبسوط ذکر شده و دیدگاه مفسر در موضوعات مختلف مورد نقد قرار گرفته است

در فصلی دیگر به بیان ابعاد موضوع کیفیت جمع‌آوری قرآن و دلائل عقلی و نقلی آن از دیدگاه شیعه و سنی پرداخته شده و دیدگاه مخالفین نیز تشریح و نظر مفسر درباره مصحف امام علی (ع) و نظم آیات قرآنی بیان و عاملین جمع‌آوری قرآن نیز معرفی شده‌اند.

نسخ در قرآن مبحث دیگری است که تعریف آن و حقیقت و هدف و اقسام آن تبیین و مخالفان آن معرفی و فرق آن با «بدا» تشریح و موارد آن به‌صورت مبسوط ذکر شده و دیدگاه مفسر در موضوعات مختلف مورد نقد قرار گرفته است.

عناوین محکم و متشابه و تعاریف هر یک در لغت و اصطلاح قرآنی بررسی و تحلیل و علت وجود آیات متشابه و روش فهم آن، تبیین شده و نمونه‌هایی از آیات متشابه ذکر و حروف مقطعه تشریح و دیدگاه‌های مختلفی که درباره آن ابراز شده، بیان شده است.

فلسفه اعجاز قرآن و دلائل آن و ابعاد مختلف اعجاز از نظر لفظی و محتوایی و علمی و تاریخی، یکی دیگر از مباحث مورد بررسی است.

در فصل پایانی، مصونیت قرآن از تحریف با تبیین موضوع و ذکر اقسام آن و بیان دیدگاه مشهور آغاز و با تشریح دلائل عدم تحریف از منظر قرآن و روایات و عقل ادامه و با نگاهی به کتاب «فصل‌الخطاب» و نقد تفسیر پایان یافته است.



  • کلمات کلیدی :
  •     نظرات دیگران ( )
    نویسنده: غلامحسین اعرابی
    سه شنبه 86/10/4 ساعت 11:27 صبح
     
    شماره صفحه در مجله: 121
    پدیدآورنده: غلامحسین اعرابی ،

    خلاصه:

    کلمات کلیدی:
    ،

    در تبلیغات اسلامی سه محور مهم وجود دارد که عبارتند از مبلغ;مخاطب و معارف تبلیغی. در هر یک از این امور شرایط خاصی برای‏توفیق در ابلاغ ضروری است و بی‏توجه‏ای به این مقدمات و شرایطباعث ناکامی است.

    بایسته‏های مبلغ

    در این بخش به‏طور گذرا به مهم‏ترین ویژگی‏هایی که رعایت آن برمبلغ لازم است اشاره می‏کنیم.

    اخلاص

    اخلاص در عمل و زدودن زنگارها از «نیت‏» شرط موفقیت در هرکاری‏است. از پیامبر اسلام(ص) چنین نقل شده است:

    «انماالاعمال بالنیات و انما لکل امری‏ء مانوی، فمن کان هجرته‏الی‏الله و رسوله فهجرته الی‏الله و رسوله و من کان هجرته الی‏دنیا یصیبها او امرئه ینکحها فهجرته الی ماهاجرالیه.» (1)

    آفت تبلیغ، توجه به مادیات و «هجرت تبلیغی‏» با انگیزه کسب‏دنیا و معاش است. اگر مبلغ علامه روزگار باشد، اگر دانش خود رابا «نیت‏خالص‏» نشر ندهد و به صورت «متاعی‏» نرخ‏گذاری کندبه مانند زاهدی است که زهدش را می‏فروشد.

    هرکه پرهیز و علم و زهد فروخت خرمنی گرد کرد و پاک بسوخت

    البته منافاتی بین اخلاص و کسب روزی نیست. همانند کسی که گندم‏را برای گندم می‏کارد و کاه نیز به دست می‏آورد. (2)

    تواضع علمی

    حضرت علی(ع) شخصی را موعظه فرمودند که:

    «... و لایستحیی اذا سئل عمالایعلم ان یقول: لااعلم...» یعنی‏هرگاه از چیزی که نمی‏داند اگر مورد پرسش قرار گرفت، از گفتن‏نمی‏دانم حیا نورزد.

    هرگاه از تو درباره چیزی که آن را نمی‏دانی، سؤال کردند، ازگفتن نمی‏دانم شرمگین مباش.

    قرآن مجید نیز فرموده:

    (و من لم یحکم بما انزل الله فاولئک هم‏الکافرون... فاولئک‏هم‏الظالمون... فاولئک هم‏الفاسقون.) (3)

    سخنی که از روی آگاهی نباشد بر روی مخاطبین اثر نامطلوبی‏خواهد داشت، و بر گوینده است که از مخاطبین رفع اشتباه کند.

    تا نیک ندانی که سخن عین صوابست باید که به گفتن دهن از هم نگشایی (4)

    یقین به صحت گفتار

    همانطور که پیامبران الهی در تلقی وحی و حفظ و ابلاغ آن معصوم‏هستند (5) ، مبلغ هم موظف است این مصونیت در ابلاغ را با تحقیق ودقت و با صبر و حوصله و خدا ترسی در خود به‏وجود آورد.

    او باید پیام‏های تبلیغی خود را از منابعی دریافت کند که به‏درستی آن اطمینان دارد. همچنین باید به درستی ادراک خوداطمینان پیدا کرده باشد تا دعوتش «عن علم‏» باشد.

    سزاوار است مبلغ اسلامی که تکیه بر منبر پیامبر(ص) می‏زند دقت‏مناسبی را جهت‏حفظ آیات و روایات اختصاص دهد تا در هنگام‏سخنرانی دچار نسیان و فراموشی نشود.

    انتخاب بهترین روش در ابلاغ

    مبلغ باید از رساترین عبارات برای رسانیدن مطالب به مخاطبین‏استفاده کند، و از سخنان زاید و درازگویی که شنونده را خسته‏می‏کند پرهیز کرده، از جملات کوتاه اما پر معنی استفاده کند.

    چنانکه امام صادق(ع) می‏فرماید:

    «ثلاثه فیهن البلاغه: التقرب من معنی‏البغیه، و التبعد من‏حشوالکلام والدلاله بالقلیل علی الکثیر.» (6)

    حکمت و موعظه

    دو ویژگی حرکت انبیا که موجب پیروزی و استمرار حرکت آنان شده‏است‏حکمت و موعظه حسنه است.

    آنان بر اساس واقعیات هستی که با فطرت پاک بشر هماهنگی دارددعوت خود را آغاز کرده و تداوم می‏بخشیدند. دعوت آنان سرشار از«حکمت‏» و «تعلیم‏» و «تزکیه‏» و «بینات‏» بوده است.

    پیامبران در منش اجتماعی خود «متواضع‏» و فروتن بوده‏اند. این‏خصلت‏باعث می‏شده است که با مردم ارتباط گرمی داشته باشند و درهمه کارها به رایزنی بپردازند.

    چنان‏که در قرآن آمده است:

    (فبما رحمه من‏الله لنت لهم و لو کنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من‏حولک فاعف عنهم واستغفر لهم وشاورهم فی‏الامر...) (7)

    مبلغ از رمز پیروزی پیامبران الهی درس گرفته و از عوامل شکست‏رهبران ضلالت پرهیز می‏کند.

    (ادع الی سبیل ربک بالحکمه والموعظه‏الحسنه و جادلهم بالتی‏هی‏احسن.) (8)

    (قل هذه سبیلی ادعوا الی‏الله علی بصیره انا و من‏اتبعنی...) (9)

    ویژگی‏های تبلیغ مؤثر

    التزام به گفتار

    سزاوار است مبلغ پیام‏هایی که خود به آن‏ها عمل می‏کند را بیان‏کند; حضرت علی(ع) می‏فرماید:

    (ایها الناس انی والله ما احثکم علی طاعه الا و اسبقکم الیهاولا انهاکم عن معصیه الا و اتناهی قبلکم عنها.) (10)

    و از امام صادق(ع) چنین روایت‏شده:

    «رحم‏الله قوما کانوا سراجا و منارا کانوا دعاه الیناباعمالهم و مجهود طاقتهم...» (11)

    و نیز فرموده‏اند:

    «ان العالم اذا لم یعمل بعلمه زلت موعظته عن‏القلوب کمایزل‏المطر عن‏الصفا. » (12)

    عام نادان پریشان روزگار به ز دانشمند ناپرهیزگار کان به نابینایی از راه اوفتاد وین دوچشمش بود و در چاه اوفتاد (13)

    پیوستگی ابلاغ

    محتوای تبلیغ باید هم‏آهنگ باشد و از آغاز تا نهایت و در تمامی‏جلسات یکدیگر را نقض نکند و دارای انسجام کامل باشد، چنانکه‏خداوند قرآن را این چنین وصف می‏فرماید:

    (ینطق بعضه ببعض و یشهد بعضه علی بعض...) (14)

    و همچنین می‏فرماید:

    (... ان‏الکتاب یصدق بعضه بعضا.) (15)

    نقش «بیم‏» و «امید» در تبلیغ

    همه پیامبران الهی دعوت خود را با «بشارت‏» و «انذار» شروع‏کرده‏اند این دو عامل در پیشبرد تبلیغ آنان نقش مهمی را ایفاکرده است. آیات زیادی از قرآن حاکی از بیم و امید است. سنت‏الهی بر این بوده که پیامبران تبلیغ خود را با بشارت و انذارهمراه سازند. در قرآن می‏فرماید:

    (و ما نرسل‏المرسلین الا مبشرین و منذرین.) (16)

    همه‏سو نگری در تبلیغ

    مبلغ باید به همه اموری که در تربیت و تعالی مردم نقش داردتوجه کند و به برخی از مواد بسنده نکند و کمال دین را که درجامعیت دین است‏به خوبی به مردم بشناساند، و از تک بعدی شدن‏پرهیز کند.

    رعایت‏شرایط زمانی و مکانی

    رعایت این نکته آن‏قدر مهم است که گاه موجب تغییر موضع‏گیری‏هامی‏شود برای روشن‏تر شدن موضوع نمونه‏ای تاریخی را می‏آوریم:

    جعفربن ابی‏طالب سخن‏گو و مبلغ مسلمانان مهاجر به حبشه بود،هنگامی که نمایندگان قریش به نجاشی گفتند:

    اینان درباره حضرت عیسی عقیده عجیبی دارند.

    مشرکان از این‏طریق می‏خواستند نجاشی را وادار کنند که مسلمانان‏مهاجر را تحویل آنان دهد.

    نجاشی مسلمانان مهاجر را احضار کرد و درباره حضرت عیسی ازآنان سؤال کرد -در این‏جا اگر مسلمان غیر هوشمندی می‏خواست پاسخ‏بدهد، ممکن بود، نمایندگان سیاسی قریش به اهداف خود برسندزیرا می‏توانست‏بگوید: «پیامبری بوده که با آمدن پیامبر ماشریعتش نسخ شده و بقا بر آن دین از نظر ما کفر است و...خوشبختانه جعفربن ابی‏طالب به درستی بر حساسیت، موقعیت و شرایطخاص زمانی و مکانی وقوف دارد، لذا چنین پاسخ می‏دهد.

    «نقول فیه‏الذی جاء به نبینا: هو عبدالله و رسوله و روحه وکلمته القاها الی مریم العذراء البتول.»

    این جملات که با توجه کامل به فضای حاکم، و شرایط زمانی ومکانی گفته شده بود آنچنان اراده نجاشی را بر حمایت ازمسلمانان جزم کرد که کفار قریش برای همیشه از نجاشی مایوس‏شدند. نجاشی هدیه قریش را رد کرد و مسلمان‏ها را در محل بهتری‏اسکان داد و چنین گفت:

    «اذهبوا فانتم امنون ما احب ان لی جبلا من ذهب، و اننی آذیت‏رجلا منکم.» (17)

    مبلغ می‏تواند در محرم، کتاب قیام عاشورا رابگشاید که سرشار از درس‏های آموزنده است. ایثار و فداکاری وشجاعت و ظلم ستیزی و مردانگی و... و یا به مناسبت دهه آخر ماه‏صفر که رحلت پیامبر اسلام(ص) است، کتاب اخلاق پیامبر(ص) رابگشاید و درس‏های اخلاقی را براساس استفاده از سیره آن حضرت‏بیان کند و اصل رسالت و اهداف آن را توضیح دهد و.. ..

    استحکام روابط اجتماعی و رسیدگی به نیازمندان

    مبلغ اسلامی از هر کس دیگر برای انجام کارهایی که روابط‏اجتماعی حوزه تبلیغی او را استحکام می‏دهد، شایسته‏تر است.

    «اصلاح ذات البین‏» که مورد سفارش شرع مبین است‏یکی ازکارهایی است که مبلغ می‏تواند آن را مورد توجه قرار دهد. رفع‏نیاز بینوایان و مستمندان -در صورتی که زمینه آن وجود داشته‏باشد- و تشویق دیگران در این امور، دل‏بستگی و ارتباط و زمینه‏مناسبی را فراهم خواهد کرد.

    حفظ وحدت

    در برخی از «حوزه‏های تبلیغی‏» فرقه‏های مختلفی از مسلمانان‏زندگی می‏کنند. مبلغ نباید زندگی صمیمی و برادرانه آنان را به‏خاطر ذهنیات غیر واقع بینانه به هم زند. او باید سعی در جذب‏داشته باشد.

    مبلغ باید بداند که حفظ وحدت اسلامی وظیفه‏ای است که ضرورت آن‏پس از تشکیل جمهوری اسلامی مقدس ایران چند برابر شده است. حضرت‏علی(ع) در این‏باره می‏فرمایند:

    «ولیس رجل - فاعلم- احرص علی جماعه امه محمد(ص) و الفتهامنی ابتغی بذلک حسن‏الثواب و کرم‏المآب.» (18)

    بدان‏که هیچ‏کس حریص‏تر و کوشاتر از من بر انتظام امر امت‏محمد(ص) و الفت و دوستی آنان نیست، انتظارم پاداش نیکو وبازگشت نیک فرجام است.

    با توجه به شرایط کنونی که دشمنان اسلام از هرطرف نقشه می‏کشندکه مسلمانان را به نزاع با یکدیگر وادارند و یاست‏شیطانی‏«فرق تسد» را اعمال کنند مبلغ باید با «مر کرام‏» یاوه‏سرایی‏ها و سخنان جاهلانه را خنثی کند و قلب مخاطبان را مجذوب‏خویش سازد.

    (ولاتستوی الحسنه و لا السیئه ادفع بالتی هی احسن فاذا الذی‏بینک و بینه عداوه کانه ولی حمیم.) (19)

    باید دانست که اسلام رشته ارتباطی همه فرقه‏های اسلام است وانسان عاقل این رشته را از هم نمی‏گسلد. اسلامی که تا آن‏جا سعه‏صدر دارد که کفار و اهل کتاب را تحت‏شرایطی که در فقه بیان‏شده می‏پذیرد و اکنون در کمال آرامش و با حفظ حقوق در همه‏کشورهای اسلامی زندگی می‏کنند; هرگز راضی نمی‏شود که گروههای‏اسلامی یکدیگر را طرد کنند.

    دو عاقل را نباشد کین و پیکار نه دانایی ستیزد با سبکسار اگر نادان به‏وحشت‏سخت گوید خردمندش به نرمی دل بجوید دو صاحب‏دل نگهدارند مویی همیدون سرکشی و آزرم جویی و گر بر هر دو جانب جاهلانند اگر زنجیر باشد بگسلانند.

    مراقبت از زبان

    زبان گویا نعمت پروردگار است ولی همین نعمت، خطرات عظیمی‏دارد، مبلغ باید هوشیار باشد که زبانش وسیله آزار دیگران‏نشود. حضرت علی(ع) می‏فرماید:

    «اللسان سبع ان خلی عنه عقر.» (20)

    زبان درنده‏ای است که اگر جلویش باز گذاشته شود می‏گزد.

    پی‏نوشت‏ها:

    1- شهید ثانی، منیه‏المرید، ص‏39.

    2- کلیات سعدی، ص‏176 و256.

    3- مائده(5): 44، 45،47.

    4- کلیات سعدی، ص 188.

    5- ر.ک: المیزان ج‏14، صص 410-411 .

    6- تحف‏العقول، ص 330.

    7- آل عمران(3):159.

    8- نحل (16): 125.

    9- یوسف (12): 108.

    10- نهج‏البلاغه صبحی صالح، خ 175.

    11- تحف‏العقول، ص 312.

    12- اصول کافی، ج‏1، باب استعمال علم، روایت‏3، ص 35. روایات‏دیگر این باب ملاحظه شود.

    13- کلیات سعدی، ص‏183.

    14- نهج‏البلاغه صبحی صالح، خ‏133.

    15- همان، خ 18.

    16- انعام(6): 48 و کهف (18):56 .

    17- ابن اثیر، الکامل فی‏التاریخ، ج‏2، ص 55.

    18- نهج‏البلاغه، نامه 78.

    19- فصلت(41): 34 .

    20- نهج‏البلاغه صبحی صالح، حکمت 60 .

     

    1


  • کلمات کلیدی :
  •     نظرات دیگران ( )
    <      1   2   3   4      >

  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ
  • عوامل شایستگی در تبلیغ
    اخلاص و راه های درمان آفت آن
    بررسی و تحلیل مباحث علوم قرآنی در تفسیر نمونه در یک پایان‌نامه
    عوامل شایستگی در تبلیغ
    وحدت اسلامی
    موضوعات تحقیق شده و تحقیق نشده
    ثقفى و نشر روایات شیعى در اصفهان